Slide

Vi designar din drömträdgård. Kontakta oss
Drömmer du om en mysigare uteplats? Vi hjälper dig att förverkliga dina drömmars trädgård
Du kan boka oss för ett par timmars konsultation (eller för att rita hela din trädgård)
Vi kan även rita om din befintliga uteplats för att göra den mysigare eller för att styla om den helt
Radhusträdgård i Bjuv som vi designat.
Vi kan även rita om din befintliga uteplats för att göra den mysigare eller för att styla om den helt

Sök bland alla inläggen

.
.
.
.

Summa sidvisningar

Veckans mest lästa inlägg!

fredag 5 oktober 2012

Att anlägga en ny rabatt



Jag tänkte ge lite tips om hur man anlägger en ny rabatt.
För att märka ut formen använder jag mjöl i en påse och häller ut. Gör man fel är det bara att vattna ner det och börja om. 


Sprayfärg tar evigheter innan det försvinner från gräsmattan, så använd inte det. Trädgårdsslangen är bra den med, men sen måste du ju flytta på den för att gräva och då försvinner ju din markering. Så mjöl funkar bäst enligt mig.
Här har jag märkt ut formen på den nya rabatten.


Sen är det "bara" att gräva bort den gamla grässvålen. Jag la min upp-och-ner-vänd på en plats där jag ska ha en liten kulle och så täckte jag den med mörk väv. Nästa år har gräset multnat bort.

Sen började det tunga arbetet. Eftersom vi har lerjord och det aldrig vuxit något annat än gräs just här, blir det ingen bra rabattjord. Det är dessutom dåligt dränerat så vatten blir stående.
Jag fyllde upp med grov kompost, dvs. kvistar och ris och mull och torv.
 
Blanda aldrig ut tung lerjord med sand. Då blir det som cement!

Nu börjar växterna placeras ut. Det ser ju lite glest ut just nu – men vänta bara – nästa år kommer det ta fart.

Vår snälla granne skänkte 4 stora Avenbokplantor som jag stammade upp. De ska bli en  fortsättning på de som vi har på framsidan och som syns i mitten av bilden, efter dörröppningen.


Eftersom Avenbok är en blödare flyttade jag dem hit från grannen i september månad. Det är svårt att få med hela rotsystemet när man gräver upp en planta som ha stått i 6 år, så rötterna blev lite inklippta. Och eftersom man ska ha lika stor krona som rotklump, klippte jag in alla plantorna därefter.



Denna bilden är fotograferad 8 år senare. Gräset har grävts bort, svart diabas har bildat gångytor och en stödkant av rostfri plåt kantar rabatterna.



5 kommentarer:

  1. Tack för tipset om att rita med mjöl.
    Jag har gjort som du laggt grässvålen i en kulle som jag sen har planterat stenpartiväxter i
    ha det så bra
    maggan

    SvaraRadera
  2. Googlader på "att anlägga en rabatt enkelt" & kom in på denna sida, vilket var mycket informativ & visar enkelt hur man enkelt gör

    SvaraRadera
  3. Googlader på "att anlägga en rabatt enkelt" & kom in på denna sida, vilket var mycket informativ & visar enkelt hur man enkelt gör

    SvaraRadera
  4. Tack för bra information!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej,
      vad kul att du hittade detta gamla inlägget :-D Lycka till med din nya rabatt!
      /Eira

      Radera